بیست و یکم تیرماه 1390، کرایه ناوگان اتوبوسرانی یزد، به میزان صد درصد افزایش یافت، این در حالیست که
پیش از این با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها دولت قول داده بود، ناوگان حمل و نقل شهری بهبود و توسعه یابد اما گفته میشود ناوگان اتوبوسرانی یزد طی چند سال گذشته تجهیز نشده و فاقد حداقل استانداردها است، به گونه اي  که حتي در شهر كويري یزد فاقد سیستم سرمایشی است.
تاکنون، اعضای شورای اسلامی شهر یزد، شهردار و مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی یزد  حاضر به مصاحبه با خبرنگاران یزدی و غير خودي نشده و نسبت به اعلام مرجع قانونی این تصمیم سکوت اختیار کرده اند.
قابل ذكر است آخرین سابقه افزایش کرایه بهای خطوط ناوگان اتوبوسرانی یزد، هم به ایام شعبان سال گذشته ( تیرماه سال گذشته) بر می گردد که شاید عیدی شهرداری یزد به مردم شریف یزد محسوب می شود؛ البته افزایش سه برابری پارسال با مخالفت شجاعانه، عزیز سفرکرده، حجت الاسلام والمسلمين صدوقی، نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقید و دلسوز یزد روبرو شد واین تصمیم کمتر از یک روز لغو و قیمت به روال پیش بازگشت اما اینبار در غیاب آن بزرگ سفر کرده شاهد سکوت مدیران ارشد استان از جمله استاندار بسیجی هستیم.
این در حالیست که سیاست کلان کشور، به ترغیب، فرهنگ سازی و ایجاد زيرساختها برای بهره مندی حداکثري شهروندان از سیستم حمل و نقل عمومی شهری ميباشد.
گمانه زني ها حاكي از آن است كه شهرداری یزد و مدیران تابعه، گرانی و افزایش هزینه نگهداری خودرو را بهانه ای برای افزایش دو برابری بهای بلیط اتوبوس خط واحد تلقی مي کنند
ولي با توجه به اينكه بخش عمده ناوگان اتوبوسرانی یزد، توسط بخش خصوصی اداره میشود که به ازای تردد روزانه در مسیرهای تعیین شده از طرف سازمان اتوبوسرانی به صورت ماهانه (ولي در عمل ساليانه ) پرداخت میشود و هزینه های جاری خودرو از جمله گازوییل، لاستیک، حقوق راننده وغيرو برعهده صاحب خودرو مي باشد.
به گفته صاحبان خودروهای بخش خصوصی ناوگان اتوبوسرانی، اجاره بها خودرو افزایش نیافته و  بعبارتی ديگرهزینه ي جدیدی هم به سازمان اتوبوسرانی شهر یزد اعمال نشده و افزایش دو برابری درآمد به صورت مستقیم به جیب شهرداری می رود.
به نظر می رسد، بحث حمل و نقل عمومی شهری که با طرح هدفمند سازی یارانه ها نسبت مستقیم و نقش حیاتی دارد اما در خطه کویری یزد همچو موارد ديگربه فراموشی سپرده شده است، با توجه به عدم افزایش هزینه عمومی ناوگان اتوبوسرانی یزد،  به نظر می رسد مدیران شهری یزد، کسری هزینه های جاری شهرداری را از این طریق تامین میکنند.
با بررسی اخبار و اطلاعات منتشر شده، شواهد امر حاکی از آن است که حداقل در یک سال گذشته هیچ خودرویی به این ناوگان اضافه نشده و همچنان اتوبوسهای فرسوده در یزد درحال تردد هستند، خودروهایی که از حداقل امکانات مانند سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تهویه هوا و.... برخوردار نیست.
حال باید منتظر بود وقتي که  نمایندگان دولت در یزد سکوت اختیار کرده و به رسانه های محلی پاسخگو نیستند، مرکز نشینان که خود هم این روزها درگیر چنین مسائلي هستند صدای مردم یزد را می شنوند يا بايد بلندتر داد  زد؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا